donderdag 15 september 2011

Het wonder van Meerhem

Eerst stak mijn huisgenoot zijn hoofd om de deur, en toen zagen we de plastic draagkoffer met deurtje de hoek om komen. Daar was ze dan! Vers uit het asiel, ons nieuwe favoriete wezen in de hele wereld. Ze was de perfectste zwart witte kitten die je ooit zal zien. Het eerste wat ze deed toen het deurtje open gezet werd was langs de moeilijkste weg naar de keuken klauteren. Een ware avonturierster.

Wij wonen aan de Meerhem in Gent, dus die avond doopten wij haar Milágros van Meerhem. Het wonder van Meerhem. Roepnaam: Mila.

Ik weet dat iedereen altijd denkt dat hun huisdier het beste huisdier is van de wereld, maar Mila is oprecht de beste kat.

Elke dag is een avontuur met Mila in huis. Samen voor de eerste keer een middagdutje doen, de eerste keer dat je haar buikje mag aaien en ontdekken dat dit de zachtste plek van de wereld is. Spelen met de stoffen muis aan een elastiekje, waar ze staand op haar achterpoten naar slaat met wapperende voorpootjes als een bizarre vogelverschrikker. Paniek omdat we haar even niet kunnen vinden en de ramen staan open, en haar vervolgens ontdekken onder het bad, diep in slaap met een nat hoofdje omdat er daar iets druppelt. Een film kijken met een spinnend bontballetje op je borst.

Elke avond als ik me klaarmaak voor bed zit zit er een mini-monster onder mijn bank dat met zachte voetjes naar mijn blote tenen hengelt. Ze schiet dan onder de bank vandaan, klauwend en bijtend in de rand, wit buikje naar boven, als ze niet direct beet heeft, wriemelt ze zich weer achterstevoren terug, zacht gestommel en ze springt van onder het bed vandaan dat aan de andere kant van de kamer staat, terwijl ik nog als een idioot voor de bank zit te koeren. Natuurlijk doet ze dit op haar vogelverschrikker manier met twee wapperende voorpootjes, zonder nagels, want zoals ik al zei: Mila is de beste kat.

Haar naam suggereert het al: Mila is van de Meerhem en hier zal zij blijven als ik aankomende maandag definitief weer terug naar Den Haag verhuis.

Ik zal haar missen.

Geen opmerkingen: